
26-03-2025
Виїзне засідання Комітету підприємців малого та середнього бізнесу при ТПП України в змішаному форматі у формі
круглого столу на тему: “Формування промислових кластерів в Україні: можливості
для підприємств малого та середнього бізнесу”, під головуванням голови
Комітету, першого віце-президента, генерального директора Спілки В.М.Биковця.
Мета проведення
засідання Комітету: ознайомити членів Комітету,
керівників бізнес-асоціацій, підприємців, роботодавців, науковців, ЗМІ щодо формування
промислових кластерів в Україні та можливостей для підприємств малого та
середнього бізнесу.
Учасники засідання (члени Комітету підприємців малого та середнього
бізнесу при ТПП України, лідери всеукраїнських та регіональних об`єднань
підприємців і роботодавців, керівники підприємств, установ, організацій,
підприємці, науковці, фахівці аналітичних центрів, ЗМІ) обговорили питання щодо формування
промислових кластерів в Україні та можливостей для підприємств малого і
середнього бізнесу.
Зокрема, як зазначили учасники засідання, кластер - це галузеве,
територіальне та добровільне об’єднання організацій, які тісно співпрацюють між
собою та іншими суб’єктами у виробничо-збутовому ланцюжку створення цінності
задля підвищення конкурентоздатності власної продукції, її експорту, зниження
трансакційних та економічних витрат діяльності та сприяння економічному
розвитку регіону.
Важливо відрізняти кластери від інших бізнес-об’єднань, зокрема від
галузевих бізнес-асоціацій. Як правило, останні націлені на лобіювання спільних
бізнес-інтересів своїх членів і не ставлять собі за мету налагодження
виробничої кооперації, сприяння експорту та інноваціям.
Кластери підтримуються за
допомогою окремих кластерних програм або шляхом інтеграції в інші програми
економічної підтримки. Найчастіше кластерна політика пов’язана з інноваціями,
дослідженнями, розробками та технологічною підтримкою. Більшість кластерних
політик реалізують змішану стратегію, підтримуючи як новітні, так і зрілі
галузі, а також спрямовані на промислову трансформацію, використовуючи кластери
як каталізатори змін.
Ініціаторами та
координаторами створення кластерів можуть бути як державні та регіональні
органи влади та інституції, так і приватні компанії й недержавні об’єднання.
Серед таких у США, наприклад, переважають венчурні інвестори, стартапи,
державні науково-дослідні установи, в ЄС – регіональні органи влади.
У більшості країн
світу значну роль у кластерному розвитку відіграє центральна або регіональна
влада, яка зацікавлена у технологічному розвитку та реструктуризації
економіки.
Загалом у
Європі налічується близько 2950 кластерів, тобто об’єднань, визначених як
регіональні концентрації учасників відповідних галузей. Економічні активності, які
стосуються європейських кластерів, покривають до 39% робочих місць й до 55%
фондів зарплат ЄС.
Хоча
європейська кластерна практика є неоднорідною, але відповідна політика на
національному рівні реалізована в Австрії, Чехії, Данії, Естонії, Франції,
Німеччині Польщі та інших країнах. Кластерна політика регіонального рівня
реалізується в Бельгії, Греції. Є також низка країн, в яких на сьогодні
відсутні спеціальні програми, або вони підтримуються суміжними програмами чи структурними
фондами ЄС.
Основна
різниця між національними та регіональними політиками полягає в орієнтації
національної стратегії на нові та high-tech індустрії, тоді як регіональна
підтримує традиційні та основні галузі регіону.
На відміну від
взаємовідносин виробничої кооперації в традиційних індустріях, які
практикувалися задовго до появи кластерів, кластери є значно більш
інноваційними – 87% всіх патентів ЄС виробляється компаніями, що є учасниками
кластерів. До того ж значним є внесок кластерів у зовнішньоекономічній
діяльності – 50% експортних індустрій також належать до кластерів.
Системні ефекти кластерного розвитку
на економіку регіону та країни полягають в наступному:
- кластери концентрують
економічну діяльність у межах «промислових блоків», що є «зв’язаними» ланцюгами
співпраці. Така форма дає змогу виявляти пробіли в ланцюгах та заповнювати їх,
генеруючи при цьому побічні потоки знань;
- кластер розширює
ринок. Співпраця між фірмами, яка зумовлює зростання віддачі від масштабу,
сприяє проникненню фірм у нові сегменти;
- розвиток відносин між
учасниками кластерів сприяє зростанню конкурентних переваг за рахунок
здійснення спільних досліджень і розробок, що генерують колективну ефективність;
- кластер генерує нові
ланцюги доданої вартості за рахунок перехресних зв’язків між фірмами, що
примножує кількість промислових вузлів та створює стійкість усієї мережевої
системи;
- кластер створює
системні синергетичні ефекти, сприяє промисловій «ланцюговій реакції», коли
один кластер успішно функціонує та примножує результати діяльності інших
кластерів.
В українському
законодавстві є кілька десятків законодавчих та нормативно-правових актів, в
яких згадуються кластери або які пов’язані із кластерами. Проте жодного
законодавчого чи нормативно-правового акту, де кластерний розвиток був би
об’єктом державного регулювання, досі не прийнято.
Незважаючи на тривалий
період існування, кластерний рух в Україні є слабо організованим на
національному рівні й зростає радше стихійно. Проте єдиної організації –
репрезентанта кластерів України немає.
Кластерний розвиток
слабо підтримується державою – до 2020 року в нас не було відповідальних
органів у центральному уряді, відповідних національних політик чи програм
розвитку.
У країні діють близько
50 кластерних ініціатив та кластерів, 22 з них є на платформі European Cluster Collaboration
Platform (ECCP).
Також в останні роки відбувається значна активізація на регіональному рівні.
Зареєстровані в Україні 30
кластерних організацій представляють такі види економічної діяльності:
·
ІТ
– 31%;
·
АПК
– 16%;
·
деревообробна
та меблева промисловість – 13%;
·
енергетика
– 10%;
·
аерокосмічна
галузь – 6% та ін.
Найбільш розвинутими та масовими є
ІТ-кластери, серед яких за рівнем організації та масштабами діяльності
виділяються Львівський та Харківський ІТ-кластери. Серед промислових кластерів
відомими є кластери автомобільної галузі «Закарпаття», Херсонський
бізнес-кластер (інжиніринг) та меблевий кластер Рівненщини.
Утім, уже зараз в
Україні є достатня кількість людей та організацій, які розуміються на темі та
ініціюють формалізацію кластерів.